0

معرفی حکاکی روی چرم

حتما تابحال شده است که پشت ویترین مغازه‌ای کیفی را ببینید که نقش های برجسته‌ای داشته باشد. مثل منبت کاری چوب. بله در صنعت چرمدوزی هم همچنین تکنیکی بکار برده می‌شود تا از چرم به عنوان تکه‌های تزیینی استفاده شود. به این تکنیک حکاکی روی چرم گویند که با قلم‌های مخصوص روی چرم خام نقش ایجاد می‌شود. سپس چرم خام را مطابق با سایر بخش‌های چرم رنگ می‌کنند. حکاکی روی چرم کاربردی‌های زیادی دارد. مثل کیف و کفش، لباس، جلد کتاب، کلاسور، تابلوهای خیره کننده و هر آنچه که شما فکرش را بکنید.

 

حکاکی روی چرم انواع مختلفی دارد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم.

با جسم داغ: در این روش با فلز یا هر جسم داغ دیگری که نقش دارد چرم را داغ می‌کنند و نفش مورد نظر حک می‌شود.

با لیزر: خب طبیعی است حک با لیزر با دقت‌ترین و سریع‌ترین روش حکاکی به حساب می آید. شما فایل مورد نظر را به دستگاه لیزر داده و اندکی بعد نقش را روی چرم تحویل می‌گیرید.

سوزن‌کاری: استفاده از جسم نوک تیز مثل سوزن به تنهایی برای این روش از حکاکی کافی می‌باشد.

با دست و قلم: محبوب‌ترین نوع حکاکی که ارزش کار بالایی دارد این روش می‌باشد. ما در آموزشگاه راتا حکاکی با قلم را به شما آموزش می‌دهیم. در پایان دوره هر نقشی که مد نظرتون باشد را می‌توانید روی چرم پیاده کنید و از کار دست خود لذت ببرید. لازم به ذکر است که حکاکی با قلم، وقت و دقت بیشتری نیاز دارد و به دلیل دست ساز بودن آن از از ارزش مادی بیشتری برخوردار است.

سرفصل های حکاکی روی چرم

حکاکی روی چرم در دو ترم ۶ جلسه‌ای و هر جلسه ۱٫۵ ساعته برگزار می‌شود. مواردی که در این دوره به شما تدریس می‌شود:

نحوۀ آماده سازی چرم برای حکاکی

آموزش نحوۀ انتقال الگوها و طرح‌ها بر روی چرم

آموزش کار با چاقوی گردان

آموزش اولیه نحوه گرفتن قلم‌های حکاکی در دست، میزان فشار و حرکت بر روی چرم و نحوۀ ضربه زدن به قلم ها

حکاکی هر طرح دلخواه ساده یا پیچیده‌ بر روی چرم

حکاکی انواع کیف‌های پول، کیف زنانه، مردانه و انواع تزیینات چرمی

آموزش کاربرد هر ابزار و قلم حکاکی به تفکیک و ارائه ی تمرین جدا

آموزش حکاکی طرح های ساده و پیچیده (انواع گل، نقش حیوانات، صورت انسان، خوشنویسی و غیره)

حجم دهی و سه بعدی‌سازی

آموزش رنگ کردن چرم

پیش نیاز دوره حکاکی روی چرم

برای شرکت در این دوره نیازی  به داشتن پیش زمینه‌ای در چرم نیست و تنها با داشتن علاقه، ذوق هنری و حوصله می‌توان خیلی زود به موفقیت دست یافت.

وسایل لازم

دوره حکاکی کمی پرهزینه است. شما احتیاج به چرم خام از جنس خوب دارید. در بازار جنس‌های متوسط و ارزان هم وجود دارد اما در حین کار متوجه می‌شوید که کار بر روی چرم خوب چقدر تاثیر گذار است. همچنین داشتن قلم‌های فراوان، چاقوی گردان، تیغ جراحی، انواع رنگ‌ها، قلمو و غیره باعث می‌شود در ابتدا کمی به خرج بیافتید. اما نگران نباشید. لازم نیست همه این لوازم را یکجا خریداری کنید. به شما در طول دوره گفته می‌شود که کدام ها را در اولویت قرار دهید. در ضمن هزینه ابزار و قلم‌ها فقط یکبار انجام می‌شود و تا زمانی که آن ابزار خراب نشده هزینه‌ی چندانی ندارید.

پس از یادگیری

شما پس از فراگیری این دوره قادرید کیف‌های خود را تزیین کنید یا از دیگران سفارش حکاکی بگیرید و برای خود کسب درآمد کنید. کار حکاکی به دلیل زحمت زیادی که دارد یکی از پرسودترین رشته‌های صنعت چرم است.